lördag

28 Augusti


hemma ifrån stallet!
blev inge film eller bilder för jag hade fullt upp att rida.
Vi red som sagt bort och travade lite bommar.
Red på Hiss bettet.
har läst mkt om det alltså på debatt sidor där
alla har sin åsikt. och jag kommer säkert få nån komentar att
det förstör hästen mun å hela de dära sköret.
Jag har läst att vissa säger att de ger ett tryck på nacken samtidigt som man drar hästen i munnen!
men det är iaf fel på karusell.
jag hoppade av och provade att " dra i bettet ". och de enda som hände var att ringarna åkte
såklart bakåt, men det var inge tryck alls på nacken.
Höll handen under där men inget tryck alls!

men det beror på hur man sätter fast bettet.
Sätter man fast det lika högt upp i sido styckerna som på ett vanligt bett
så blir det tryck!
Men sätter man det lite lösare så försvinner trycket.
Så det är hur man sätter det, visst sitter man och sliter och drar i hästen bli det ju inte så bra.
men vem fan gör de som ridit i 11 år?

Men iaf, travade lite bommar, upphöjda bommar och lite sånt.
Hon var super duktig, gick jätte bra över bom i galopp också!
men sen la vi upp en liten sockerbit och då sa det pang i hennes huvud.
Vi stupade nästan rakt framåt för hennes framben bara vek sig.
efter det gick hon imot skänkeln och ville knappt fatta galopp.
Men tillslut så tog hon lite bommar i galopp så gav vi oss där.
Men det blir att försöka träna mer på bommar och upphöjda så
ska man nog se att man får bort de dära, hon var super duktig annars =)

Nu har jag nyss duschat och nu sitter jag här och...
och mår illa :S

1 kommentar:

Komentera vad ni vill, men tänk efter innan ni skriver nått elakt :)